Martin Janžo – oficiálny rozhodcovský certifikát World Rugby pre Rugby 7s Level 2

Po školení v Rumunsku si získal oficiálny rozhodcovský certifikát World Rugby pre Rugby 7s Level 2. Aké sú tvoje pocity?

Ak mám byť úprimný, tak zmiešané. Jednak cítim úprimnú radosť a vďaku našej únii, že ma na tento kurz nominovala a že som ho úspešne zvládol, no zároveň cítim aj akúsi zodpovednosť a neistotu keďže viem, že odteraz bude každý môj výkon pod väčsím drobnohľadom a budú na mňa kladené vyššie nároky. Snažím sa to však vnímať ako pozitívum a hnaciu silu ísť stále vpred.

Dlhé roky si rugby hrával a pred niekoľkými rokmi si sa rozhodol stať sa rozhodcom. Čo ťa k tomu motivovalo, resp. motivuje?

Popravde, tak rozhodnutie stať sa rozhodcom vôbec neprišlo z mojej hlavy. Prvotným impulzom bolo nariadenie SRÚ, že každý klub musí vyškoliť minimálne dvoch rozhodcov. No a keďže som bol mladý a mal som veľa času, plus som vedel po anglicky, môj klub (Slovan Bratislava) poslal na toto školenie okrem iných aj mňa. Hneď po tomto úvodnom školení som dostal priestor na 7s turnajoch v rámci Memoriálu Tonyho Puverle, potom prišli ďalšie kurzy a už sa to nejak viezlo. Ten najväčší zlom však nastal až túto jar, keď som sa rozhodol ukončiť hráčsku kariéru a venovať sa naplno len pískaniu. Asi hlavným dôvodom bola časová náročnosť – ako rozhodca nie som viazaný na tréningy s klubom a fyzickú prípravu si môžem riešiť po vlastnej osi, ďalej perspektívnosť, že v momentálnej situácii sa môžem profesionálne dostať ďalej ako rozhodca než ako hráč, no i fakt, že sa snažím znížiť riziko zranenia sa spojené s každým aktívnym športom.

World Rugby background

Aké su podľa tvojich skúseností rozdiely medzi domácimi a zahraničnými hráčmi, medzi skúsenými a začiatočníkmi?

Rozdiel medzi zahraničnými a domácimi hráčmi z pohľadu rozhodcu je najmä v ich prístupe k vám. Zahraniční hráči vás spočiatku každého zápasu akoby skúšajú. Schválne robia drobné priestupky a číhajú, či si to všimnete a ako na ne zareagujete. Ak ich však na to upozorníte, veľmi často s tým ihneď prestanú, lebo vedia, aký trest im za to hrozí. Naopak, domáci hráči si svoje chyby častokraát ani neuvedomujú a ak ich aj na ne upozorníte a potrestáte ich za ne, je takmer isté, že sa ich nedopatrením o chvíľu dopustia zas. Rozdiel je aj v ich vzťahu k rozhodcovi ako k autorite – v rugbyovo vyspelých krajinách je rozhodnutie rozhodcu nespochybniteľné a každý ho prijme bez zbytočných komentárov, aj keď je presvedčený o opaku. To sa u nás zatiaľ iba učíme. No a rozdiel medzi začiatočníkmi a skúsenými hráčmi je rovnaký ako vo všetkých športoch – začiatočníci veľmi chcú a s vypätím mnohých síl sa snažia o dosiahnutie určitého výsledku, no nejde im to, kdežto skúsení hráči tento výsledok dosiahnu oveľa menším úsilím a stratou energie.

Absolvoval si kurzy v slovenčine, češtine aj angličtine. S akými ťažkosťami si sa v ich priebehu stretával?

Čo sa týka jazykových problémov, tak s češtinou nebol žiaden problém. Niekoľko sezón som v drese Slovana odohral v českej lige, dokonca pod taktovkou niekoľkých českých trénerov, čiže s pomenovaním jednotlivých priestupkov a herných situácií nebol problém. No a kurzy, ktoré som absolvoval v zahraničí a boli v anglickom jazyku boli vždy vedené profesionálnymi rozhodcami a prednášajúcimi, ktorí sa daným problémom venujú na dennej báze, čiže ani tam nebol priestor na akékoľvek nedorozumenie.

Do každého klubu stále prichádzajú noví hráči, či už viac vo forme alebo menej, a ich najväčším postrachom sú pravidlá. Čo pozitívne by si im odkázal?

Nech si z toho vôbec nerobia ťažkú hlavu. Ako povedal jeden môj bývalý tréner: ,,Najhorších je prvých 20 rokov. Potom to už ide samo.” Aj tí najväčší svetoví hráči robia priestupky voči pravidlám. Keby nikto nerobil chyby, neboli by penalty, mlyny, výhody, položenia. Však o tom je šport.

scrum

Leave a Reply

